Wednesday, December 30, 2009

pedagogía & alfabetización en las nuevas tecnologías

Mr Jones (Counting Crows)

criteria for evaluating websites (2003)

La violencia en los informativos. Investigación sobre los informativos
de la noche y su recepción y efectos en la infancia1

Paloma Díaz Soloaga soloaga@villanueva.edu
Carmen García Galera cggalera@villanueva.edu
José Antonio Ruiz San Román JARS@villanueva.edu
Roberto de Miguel rdmiguel@uc3m.es
Carlos Muñiz Muriel carmu@usal.es
Jordi Monferrer jordimonferrer@terra.es




“El plan de trabajo que se ha seguido en esta investigación ha supuesto la puesta en marcha y combinación de diferentes técnicas de investigación social, tanto cualitativas como cuantitativas, recurriendo, pues, a la denominada triangulación (Campbell y Fiske, 1959;Denzin, 1970; Bericat, 1998), en tanto uso de múltiples métodos en el estudio de un mismo objeto de investigación, cuyo propósito es reducir tanto como sea posible todo aquello que amenace la validez interna o externa de los resultados y poder, igualmente, revelar aspectos de la realidad que hubieran pasado desapercibidos de haberse investigado solamente con una sola técnica. (9)

TÉCNICAS CUALITATIVAS
Grupos Delphi o grupos de expertos entre los profesionales de los informativos de distintas cadenas de televisión.
objetivo conocer el papel que desempeñan en la emisión de las imágenes más violentas o morbosas
revelar su implicación y responsabilidad en la emisión de las mismas. analizar las decisiones que tomó su cadena de televisión ante la emisión o no de determinadas imágenes relacionadas con los acontecimientos del 11 de marzo
Grupo de discusión con madres
el grupo de discusión se celebró entre seis madres de un nivel socioeconómico y cultural medio alto, con hijos en edades comprendidas entre los 7 y 12 años y que trabajaban, bien como amas de casa, bien fuera del hogar.
Hay que tener en cuenta que la interrelación que crean los individuos que
participan en el grupo de discusión pretende producir una representación micro de
los grupos en su realidad social. Es decir, que los discursos que se reproducían en el
grupo de discusión repiten los argumentos que se pueden encontrar en la sociedad.

(9-10)
Para analizar las aportaciones realizadas por parte de los distintos
participantes en este grupo de discusión, se parte de la realización de un marco de
diagnóstico (definen acontecimientos o situaciones como problemáticas y
necesitadas de cambio, señalando a ciertas situaciones y determinados agentes
sociales como responsables de haber causado el problema), un marco de pronóstico
(permiten formular las propuestas concretas para corregir esa situación
problemática, especificando qué debería hacerse y quién tendría que hacerlo), y un
marco de motivación (establece los motivos adecuados que justifican la acción en
favor de una causa) que estarán relacionados con nuestras hipótesis de partida
(Hunt, Benford y Snow, 1994).

TÉCNICAS CUANTITATIVAS (10)
un análisis de contenido
contabilizar la cantidad de actos violentos que
aparecen en los informativos diarios
se realizaron las fichas de análisis (una para cada
informativo) y el libro de códigos (uno para toda la investigación) correspondientes
a la investigación, tomando como referencia los denominados framing o marcos, en
concreto, los marcos de atribución de responsabilidad, de conflicto, de interés
humano, de consecuencias económicas y los marcos de moral (Semetko y
Valkenburg, 2000).

(10)Para completar esta triangulación o utilización de diversas técnicas de
investigación como forma de conocer una realidad social, es de nuestro interés
investigar la repercusión que el visionado de estos contenidos no ficticios tienen en
la formación de conductas, sentimientos y creencias de los niños, a partir de sus
propias experiencias y respuestas. Es por ello que, utilizando como sujeto de estudio
a los propios niños, realizamos una encuesta entre la población infantil de la
Comunidad de Madrid, partiendo de una selección realizada a partir de los centros
educativos públicos y concertados de educación infantil, primaria y secundaria de la
propia comunidad autónoma

seleccionamos la muestra definitiva mediante el
muestreo de probabilidad aleatorio simple, estratificado, polietápico y por
conglomerados (Wimmer y Dominick, 1996

As We May Think (Vannevar Bush)

En 1945 Vannevar Bush, ingeniero estadounidense que trabajó entre otros con el padre de la teoría matemática de la comunicación, Claude Shannon, publicó en The Atlantic As We May Think, un artículo que se considera precusor del hipertexto. En él, el autor reivindica la necesidad de que los procesos de construcción y almacenamiento de datos se realicen mediante un sistema asociativo. Explica que los métodos de indexación utilizados hasta ese momento han sido creados de un modo “artificial” y que esa es la causa de que, ante un gran volumen de publicaciones, estudios o artículos, el proceso de localización de los mismos sea muy costoso.

“Our ineptitude in getting at the record is largely caused bay the artificiality of systems of indexing. When data of any sort are placed in storage, they are filed alphabetically or numerically, and information is found (when it is) by tracing it down from subclass. It can be in only one place, unless duplicates are used; one has to have rules as to which path will locate it, and the rules are cumbersome. Having found one item, moreover, one has to emerge from the system and re-enter on a new path (…) the human mind does not work that way. It operates bay association. With one item in its grasp, it snaps instantly to the next that is suggested by the association of thoughts, in accordance with some intricate of trail carried bay the cells of the brain (…) Selection bay association, rather than indexing, may be yet mechanized. One cannot hope thus to equal the speed and flexibility with which the mind follows an associative trail, but it should be possible to beat the mind decisively in regard to the permanence and clarity of the items resurrected from the storage (…) “ (1945:13)

Bush propone la utilización de un sistema, origen del hipertexto, al que denomina memex, que tiene como principal característica el hecho de que los items están conectados unos a otros, por asociación.

“(...) The basic idea of which a provision whereby any item may be caused at will to select immediately and automatically another. This is the essential feature of the memex. The process of tying two items together is the important thing”. (1945: 14)


As We May Think (the Atlantic)

user experience

The elements of User Experience (Jesse James Garrett)
Malone, Erin (2000) User Experience Design Process: Critical Path

Olsen, George (2003) Approaches to User Experience Design

Usability Heuristics

Design Principles and Usability Heuristics - Part II The 9 Heuristics (Ben Bederson / Saul Greenberg)

Guía para la Evaluación Experta (Jmarquez)

How to conduct a Heuristic Evaluation (Jakob Nielsen)

card sorting

GAFFNEY, Gerry (2000) What is Card Sorting?

Diseña como piensan los usuarios. Técnica de agrupación de tarjetas o Card Sorting. (Eduardo Manchón)

Arquitectura de la Información en los entornos virtuales de aprendizaje. Aplicación de la técnica Card Sorting y análisis cuantitativo de los resultados. Yusef Hassan Montero*, Francisco Jesús Martín Fernández**, Dunia Hassan
Montero**, Oscar Martín Rodríguez

Information Architecture

Information Architecture why, what & when? (Andrew Dillon, 2000)

Information and Architecture (David Israel and John Perry)

Uso/Consumo de Información Web

feist - "i feel it all" (5/15/07) + "the park" (on a bus)

Tuesday, December 29, 2009

Comunicación Web: Características y Elementos

BOISOT, Max / Canals, Agustí (2004) Data, information and knowledge: have we got it right?

Information Architecture Glosary (Hagedorn, Kate)

Ludwig Wittgenstein (1889—1951)

Internet Encyclopedia of Philosophy

Stanford Encyclopedia of Philosophy

wikipedia

The Cambridge Wittgenstein Archive

The window. Philosophy on the Internet

Multimedia about Ludwing Wittgenstein (Bruce MacEvoy)

web communication (perspectives for studying it)

web communication (constructivist perspective)

web communication (rethorical perspective)

Friday, December 18, 2009

Joseph N. Cappella




articles(listed by Scientific Commons)

Researching Deliberation and Opinion about Complex Social Issues:
An Interview with Prof. Joseph Cappella


Emotional bases for quitting smoking: Extending the concept of risk to discrete emotional consequences (Joseph N. Capella)

Healthcare Dialogue: Constructing Electronic Interaction to Maximize Decision Quality
in Deliberations among Citizens, Issue Publics, and Elites
(Vincent Price and Joseph N. Cappella)

Ernest G. Bormann


Articles and Collected Writtings of Ernest G. Bormann

Fantasy Theme Analysis

Uncertainty reduction theory

Charles R. Berger (infoamérica)

Uncertainty Reduction Among Ethnicitiesin the United States
Intercultural Communication Studies III:1 1993 Judith A. Sanders & Richard L. Wiseman

"Use of uncertainty reduction theory to examine emoticons and other chat room tools facilitation of affiliative nonverbal communication" Thesis By Jordan Curtis. Submitted to the Faculty of English and Communication Department.The State University of New York At Potsdam". May, 2009

Axioms and Theorems of the Uncertainty reduction Theory

From:
Uncertainty reduction theory (wikipedia)


Axiom 1: Strangers enter an interaction with high levels of uncertainty about the
other. However, as they begin to talk to one another, the level of
uncertainty decreases. In turn, as the uncertainty decreases, the
interactants will talk more.
Axiom 2: As nonverbal expressive communication increases, uncertainty levels
decrease, and vice versa.
Axiom 3: High levels of uncertainty prompt strangers to ask more questions of the
other. As uncertainty decreases, so does the posing of questions.
Axiom 4: High levels of uncertainty in a relationship lead to less sharing and
emotional intimacy. Low levels of uncertainty allow for more sharing and
emotional intimacy.
Axiom 5: High levels of uncertainty lead to more symmetrical question exchanges in
interaction. As uncertainty decreases, so does the need for an equal
exchange of talk.
Axiom 6: Personal similarity will decrease uncertainty about another, while
dissimilarity will produce higher levels of uncertainty.
Axiom 7: An increase in uncertainty will lead to a decrease in liking. A decrease in
uncertainty will lead to an increase in liking.

Theorem 1: The amount of talking and nonverbal communicative expressions are
positively related.
Theorem 2: The amount of communication and its intimacy level is positively related.
Theorem 3: Time spent in interaction and questions posed are inversely related.
Theorem 4: Time spent communicating and instance of symmetric exchanges are inversely
related.
Theorem 5: The amount of communication and liking are positively related.
Theorem 6: The amount of communication and personal similarity are positively
related.
Theorem 7: Nonverbal expressions and intimacy level of conversation are positively
related.
Theorem 8: Nonverbal expressions and information seeking are inversely related.
Theorem 9: Nonverbal expressions and instance of symmetrical exchange are inversely
related.
Theorem 10: Nonverbal expressions and liking are positively related.
Theorem 11: Nonverbal expressions and similarity are positively related.
Theorem 12: The level of communication intimacy and information seeking are inversely
related.
Theorem 13: The level of communication intimacy and instance of symmetrical exchange
are inversely related.
Theorem 14: The level of communication intimacy and liking are positively related.
Theorem 15: The level of communication intimacy and similarity are positively
related.
Theorem 16: Posing questions and symmetrical exchanges are positively related.
Theorem 17: Posing questions and liking are negatively related.
Theorem 18: Posing questions and similarity are negatively related.
Theorem 19: Instance of symmetrical exchange and liking are negatively related.
Theorem 20: Instance of symmetrical exchange and similarity are negatively related.
Theorem 21: Similarity and liking are positively related.

Jay Blumler (1924)

wikipedia

infoamérica

The Internet and Democratic Citizenship: Theory, Practice and Policy (Communication, Society and Politics) (Review)

"Cyberspace" (Jay G.Blumler y Stephen Coleman)

The Conduct of Exploratory Research into the Social Origins of Broadcasting Audiences'
(Blumler, Jay G., Dennis Mc Quail & J. R. Brown)

The Crisis of Public
Communication
(Jay G. Blumler & Michael Gurevitch),1995
Routledge.

The vulnerable potential of the internet
. Michael Gurevitch and Jay G. Blumler, 6 February 2003

Sunday, December 13, 2009

Yo La Tengo - Our Way To Fall

Gran Torino soundtrack (Jamie Cullum)



Realign all, The stars Above my head,Warning signs, Travel far, I drink instead
On my own, Oh,how I've known, The battle scars, And worn out beds, Gentle now
A tender breeze, Blows, Whispers through, A Gran Torino, Whistling another Tired song

Engines humm, And bitter dreams,Grow, Heart locked, In a Gran Torino, It beats , A lonely rhythm , All night long, These streets, Are old , They shine, With the things
I've known, And breaks, Through, The trees, Their sparkling, Your world Is nothing more Than all The tiny things You've left Behind. So tenderly Your story is
Nothing more Than what you see Or What you've done Or will become. Standing strong
Do you belong In your skin, Just wondering. Gentle now, A tender breeze Blows
Whispers through The Gran Torino, Whistling another Tired song. Engines humm
And bitter dreams Grow.A heart locked In a Gran Torino. It beats A lonely rhythm
All night long, May I be So bold and stay I need someone To hold That shudders
My skin Their sparkling. Your world Is nothing more Than all The tiny things
You've left Behind.So realign All the stars Above my head, Warning signs, Travel far
I drink instead On my own Oh How i've known. The battle scars And worn out beds

Gentle now, A tender breeze BlowsWhispers through The Gran Torino. Whistling another
Tired song, Engines humm And better dreams Grow. Heart locked In a Gran Torino
It beats A lonely rhythm, All night long. It beats A lonely rhythm All night long
It beats A lonely rhythm All night long

Thursday, December 10, 2009

nuevo número publicado en el Global Media Journal México

Como se explica en su página web, El Global Media Journal México, es una publicación electrónica dedicada a la exploración y difusión del creciente campo de la investigación de la comunicación, en especial de temas relacionados con la globalización y el ámbito internacional. GMJ México, es auspiciada por el Centro de Investigación en Comunicación e Información (CINCO), la Maestría en Ciencias en Comunicación y el Doctorado en Estudios Humanísticos con Especialidad en Comunicación y Estudios Culturales del Tecnológico de Monterrey, en coordinación con el Departamento de Comunicación y Artes Creativas de la Universidad de Purdue-Calumet, Hammond, Indiana, USA.
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